Pages

Wednesday, July 4, 2018

Khasiat unik myrrh

Myrrh adalah resin unik ciptaan Allah taala bagi membantu kesihatan manusia sejak zaman mesir purba. Amat berharga pada zaman rom. Diguna secara meluas dalam tamadun Islam.

Berdasarkan kajian, pemerhatiab, dan pengalaman Myrrh dijadikan Allah taala dengan pelbagai fungsi bagi melindungi tubuglh manusiabdari pelbagai gejala melalui sifat semulajadinya:


Terapi ulser

Untuk Ulser dan Luka

Myrrh mempunyai kelebihan untuk meningkatkan fungsi sel-sel darah putih serta penyembuhan luka yang berkesan. Dalam satu kajian 2010 yang disiarkan dalam Journal of Immunotoxicology ia didapati mengurangkan kejadian ulser dan memendekkan masa penyembuhan.


Anti kanser

Faedah Anti-Kanser

Myrrh juga telah didapati mempunyai kesan-kesan anti-kanser.

Satu kajian pada 2011 mendapati myrrh dapat mengurangkan percambahan atau replikasi sel-sel kanser manusia.

Para penyelidik mendapati bahawa myrrh menghalang pertumbuhan dalam lapan jenis sel-sel kanser, khususnya kanser sakit puan.

Walaupun kajian lanjut diperlukan untuk menentukan dengan tepat bagaimana menggunakan herba untuk rawatan kanser, kajian awal ini amat memberangsangkan.


Anti septik


Faedah Anti-Bakteria dan Anti-kulat

Dari segi sejarah, myrrh telah digunakan untuk merawat luka dan mencegah jangkitan.

Sehingga kini ia masih digunakan untuk kegatalan kulit seperti kaki makan air, cacing gelang, dan jerawat. Sapukan beberapa titik pada tuala yang bersih terlebih dahulu sebelum menyapunya pada kulit.


Anti kulat

Anti-Parasit

Terdapat rumusan yang telah dibangunkan menggunakan myrrh sebagai rawatan untuk jangkitan fascioliasis yakni parasit yang telah menjangkiti manusia di seluruh dunia.

Parasit ini biasanya dihantar melalui alga akuatik dan tumbuhan lain.

Kaedah rawatan menggunakan myrrh tersebut mampu untuk mengurangkan tanda-tanda jangkitan, serta memperlihat penurunan jumlah telur parasit yang terdapat dalam najis.


Anti jangkitan

Mencegah Penyakit Gusi dan Jangkitan Mulut

Oleh kerana ciri-ciri anti-radang dan anti-bakteria yang baik, myrrh boleh membantu melegakan radang mulut dan gusi yang disebabkan oleh penyakit seperti gingivitis dan ulser mulut.

Ia juga boleh digunakan sebagai pencuci mulut bagi mencegah penyakit gusi. Ia juga boleh menyegarkan nafas anda dan biasa digunakan sebagai bahan dalam pencuci mulut dan ubat gigi.


Anti oksidan


Anti penyakit (imun)

Myrrh boleh membantu menguatkan sel-sel badan dengan bertindak sebagai astringen.

Ia telah digunakan secara tradisi untuk membantu menghentikan pendarahan.

Oleh kerana kesan astringen, ia juga boleh membantu mencegah keguguran rambut dengan menguatkan akar di kulit kepala.

Anti radang


Anti bau busuk




Anti keracunan


Anti pendarahan

Myrrh mempunyai kelebihan untuk meningkatkan fungsi sel-sel darah putih serta penyembuhan luka yang berkesan. Dalam satu kajian 2010 yang disiarkan dalam Journal of Immunotoxicology ia didapati mengurangkan kejadian ulser dan memendekkan masa penyembuhan.

Anti kelupaan


Anti batuk & selesema

Masalah Upper Respiratory

Ia boleh bekerja sebagai ekspektoran untuk membantu melegakan gejala-gejala batuk dan sejuk. Ia boleh digunakan untuk mengurangkan kesesakan dan membantu mengurangkan kahak.


Anti kejang


Sila klik:


No comments:

Post a Comment