Pages

Thursday, July 19, 2018

Myrrh: POTENSI dan MASA DEPAN dalam industri perubatan serta penjagaan diri

-----------------------------------------------------------------     <<Menu        <<Order Now>>         Khasiat>>
-------------------------------------------------------------------
Penggunaan resin myrrh dalam perubatan dikesan sejak zaman mesir purba.

Seterusnya myrrh diamalkan secara meluas di zaman Rom. Dikatakan tentera rom dibekalkan myrrh apabila ke medan perang.

Myrrh sememangnya digunakan di zaman ketamadunan Islam. Bahkan nama 'myrrh' diambil dari bahasa Arab iaitu 'mur' bermaksud pahit.

Resin hebat ini turut ditemui dalam buku² perubatan China dan India (Ayurveda).

Perubatan tradisional cina mengesyorkan penggunaan myrrh bagi masalah reumatik, arthritis, dan peredaran darah, serta untuk amenorea, dismenorea, menopaus, dan tumor rahim. Ia juga dikatakan berkesan untuk jantung, hati, dan limpa.

Sayangnya dalam industri perubatan modern myrrh agak tenggelam kerana meluasnya penggunaan dadah dan bahan kimia yang lebih komersial.

Namun sejak sedekad yang lalu para pengamal perubatan mula memberi perhatian pada sumber semulajadi ini.

Beberapa kajian dimulakan dan dengan cepat menarik minat universiti² untuk turut serta.

Antara khasiat myrrh  yang telah dikenalpasti:

1. Potensi Antioksidan
Satu kajian 2010 dalam Jurnal Makanan dan Toksikologi kimia mendapati bahawa myrrh boleh melindungi daripada kerosakan hati kerana kapasiti antioksidan yang tinggi. Satu kajian telah dijalankan ke atas arnab bagi melihat potensinya dan para penyelidik percaya potensi yang sama dapat digunakan pada manusia.

2. Faedah Anti-Kanser
Myrrh juga telah didapati mempunyai kesan-kesan anti-kanser. Saru kajian pada 2011 mendapati myrrh dapat mengurangkan percambahan atau replikasi sel-sel kanser manusia. Para penyelidik mendapati bahawa myrrh menghalang pertumbuhan dalam lapan jenis sel-sel kanser, khususnya kanser sakit puan. Walaupun kajian lanjut diperlukan untuk menentukan dengan tepat bagaimana menggunakan herba untuk rawatan kanser, kajian awal ini amat memberangsangkan.

3. Faedah Anti-Bakteria dan Anti-kulat
Dari segi sejarah, myrrh telah digunakan untuk merawat luka dan mencegah jangkitan. Sehingga kini ia masih digunakan untuk kegatalan kulit seperti kaki makan air, cacing gelang, dan jerawat. Sapukan beberapa titik pada tuala yang bersih terlebih dahulu sebelum menyapunya pada kulit.

4. Anti-Parasit
Terdapat rumusan yang telah dibangunkan menggunakan myrrh sebagai rawatan untuk jangkitan fascioliasis yakni parasit yang telah menjangkiti manusia di seluruh dunia. Parasit ini biasanya dihantar melalui alga akuatik dan tumbuhan lain. Kaedah rawatan menggunakan myrrh tersebut mampu untuk mengurangkan tanda-tanda jangkitan, serta memperlihatkan penurunan jumlah telur parasit yang terdapat dalam najis.

5. Kesihatan
Myrrh boleh membantu mengekalkan kulit yang sihat. Ia boleh membantu melegakan kulit pecah-pecah atau retak. Myrrh biasanya ditambah pada produk penjagaan kulit bagi meningkatkan kecekapan pelembab dan juga untuk wangian. Tamadun Mesir purba telah menggunakan myrrh untuk mencegah penuaan dan mengekalkan kulit yang sihat.

6. Relaksasi
Myrrh biasanya digunakan dalam aromaterapi untuk urutan. Ia juga boleh ditambah untuk mandian panas atau digunakan secara langsung pada kulit.

7. Terapi Myrrh
Myrrh telah digunakan sejak ribuan tahun untuk terapi dan merupakan amalan untuk manfaat kesihatan. Myrrh mempunyai manfaat yang tersendiri dan boleh digabungkan sebagai satu rawatan alternatif pada pelbagai penyakit.

8. Secara umumnya, minyak myrrh disedut, disembur di udara, diurut dan meresap pada kulit, dan ada masanya diambil melalui mulut.

9. Wangian menggunakan myrrh amat berkaitan dengan emosi dan membangkitkan ketenangan.

10. Walaupun FDA telah meluluskan myrrh sebagai makanan tambahan yang selamat, namun hendaklah dalam dos yang terkawal. Mengambil myrrh sahaja dalam bentuk yang pekat atau dos yang tinggi boleh menyebabkan kesan sampingan. Adalah lebih baik untuk bertanya kepada doktor atau pembekal penjagaan kesihatan berlesen bagi mengelak sebarang komplikasi.

11. Myrrh dicampur dengan herba-herba lain dapat meningkatkan keberkesanannya.

12. Ia juga boleh dicampur dengan minyak pati lain untuk menerbitkan bau yang baru. Ia bergabung dengan baik bersama minyak sitrus, seperti bergamot, limau gedang, lemon atau untuk membantu meringankan keharumannya.

13. Minyak myrrh boleh membantu menggalakkan pembaikan tisu, menyingkirkan toksin, dan mencegah jangkitan. Ia mempunyai beberapa ciri terapeutik. Oleh itu ia boleh memberi manfaat untuk penyembuhan penyakit tertentu.

Penggunaan minyak myrrh untuk tujuan terapeutik termasuk:
14. Masalah Upper Respiratory
Ia boleh bekerja sebagai ekspektoran untuk membantu melegakan gejala-gejala batuk dan sejuk. Ia boleh digunakan untuk mengurangkan kesesakan dan membantu mengurangkan kahak.

15. Masalah penghadaman
Satu lagi kegunaan minyak myrrh adalah untuk membantu melegakan masalah pencernaan seperti sakit perut, cirit-birit, dan senak.

16. Mencegah Penyakit Gusi dan Jangkitan Mulut
Oleh kerana ciri-ciri anti-radang dan anti-bakteria yang baik, myrrh boleh membantu melegakan radang mulut dan gusi yang disebabkan oleh penyakit seperti gingivitis dan ulser mulut. Ia juga boleh digunakan sebagai pencuci mulut bagi mencegah penyakit gusi. Ia juga boleh menyegarkan nafas anda dan biasa digunakan sebagai bahan dalam pencuci mulut dan ubat gigi.

17. Membantu merawat Hipotiroidisme
Myrrh merupakan ubat semulajadi untuk hipotiroidisme, atau tiroid berfungsi yang rendah. Ia juga boleh membantu mengurangkan tekanan pada tiroid overtaxed. Letakkan 2-3 titis terus ke kawasan tiroid setiap hari untuk membantu mengurangkan gejala.

18. Bantu rawatan Kanser Kulit
Seperti yang dibincangkan di atas, myrrh sedang dikaji potensinya untuk manfaat anti-kanser. Ia telah terbukti memberi manfaat kepada kanser kulit. Pertimbangkan untuk menggunakan ia sebagai tambahan kepada rawatan tradisional lain, jika anda telah didiagnosis dengan kanser kulit. Sapukan beberapa titik sehari terus pada kulit yang diserang kanser. Bagi mengelakkan alergik dan bagi memasrikan keserasiannya, mulakan menguji pada kawasan kecil terlebih dahulu.

19. Myrrh boleh membantu menguatkan sel-sel badan dengan bertindak sebagai astringen. Ia telah digunakan secara tradisi untuk membantu menghentikan pendarahan. Oleh kerana kesan astringen, ia juga boleh membantu mencegah keguguran rambut dengan menguatkan akar di kulit kepala.

20. Untuk Ulser dan Luka
Myrrh mempunyai kelebihan untuk meningkatkan fungsi sel-sel darah putih serta penyembuhan luka yang berkesan. Dalam satu kajian 2010 yang disiarkan dalam Journal of Immunotoxicology ia didapati mengurangkan kejadian ulser dan memendekkan masa penyembuhan.

21. Myrrh dijadikan bahan utama dalam ubat racun kulat atau antiseptik. Ia boleh membantu mengurangkan jangkitan kulat pada celah jari kaki atau 'ulat makan air'. Gunakan secara langsung di kawasan yang dijangkiti. Ia juga boleh digunakan pada scrapes kecil dan luka untuk mencegah jangkitan.

Adalah dijangkakan dalam masa terdekat resin myrrh akan menjadi bahan utama dalam penyediaan produk kesihatan, haruman, dan penjagaan diri di seluruh dunia.

Morha berbangga kerana menjadi peneraju produk berasaskan myrrh di malaysia dan asia tenggara.

Berbekalkan pengalaman menjadi pengeluar minyak morha selama 3 generasi yang melebihi 50 tahun, kami berazam untuk mempertingkatkan penggunaan myrrh dalam produk² berinovasi tinggi serta menembusi pasaran global.

Untuk itu kami menyediakan pelapis generasi ke-4 bagi melanjutkan pelajaran khusus dalam bidang farmasi bagi memberi keseimbangan teknologi dan kajian terkini.

Dalam masa 5 tahun dari sekarang morha bersedia untuk menawarkan pelbagai produk berkualiti tinggi, memenuhi permintaan pelanggan di dalam dan luar negera.

Bacaan tambahan/rujukan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Myrrh
https://www.sciencedirect.com/topics/pharmacology-toxicology-and-pharmaceutical-science/myrrh 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4556964/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3796379/
https://www.uofmhealth.org/health-library/hn-2134003
https://draxe.com/myrrh-oil/
https://thetruthaboutcancer.com/myrrh-essential-oil/
https://www.mskcc.org/cancer-care/integrative-medicine/herbs/myrrh

-----------------------------------------------------------------     <<Menu        <<Order Now>>         Khasiat>>
-------------------------------------------------------------------


No comments:

Post a Comment